Všetko pre poľovníctvo, outdoor a prírodu banner
dnes je utorok,  18. január 2022,  meniny má Bohdana,  spln: ,  dnes východ slnka: 07:34,  dnes západ slnka: 16:19
elektronická kniha revíru

Dacia Duster – ideálny partner pre poľovníkov? - článok

autor: správca admin
pridané: 8.8.2015 11:55
Dacia Duster – ideálny partner pre poľovníkov?

     Ako ste si určite všimli, už druhý rok spolupracuje náš portál so značkou Dacia. Prečo je to tak? Asi pred dvomi rokmi som uvažoval nad kúpou nového vozidla, ktoré by som mohol používať občas aj na dlhé cesty, ale hlavne na moje poľovnícke hobby, pri ktorom treba občas zdolať aj horšie prístupný terén. Oslovila ma Dacia Duster, pre svoj vydarený dizajn, veľmi dobrý pomer úžitkovej hodnoty a ceny vozidla a odbornou verejnosťou veľmi pozitívne hodnotené jazdné vlastnosti v teréne. Napadlo mi, že možno mnohí z vás uvažujete rovnako a mohol by vás zaujímať nezaujatý názor niekoho, kto prežíva denne veľmi podobné situácie ako vy. Preto som navrhol importérovi vozidiel Dacia dlhodobý test zameraný na potreby poľovníkov. Odvtedy aktívne využívam Daciu Duster už takmer dva roky, počas ktorých som precestoval viac ako 24 000 km. Preto mi dovoľte sa s vami v krátkosti podeliť o moje doterajšie skúsenosti.


     Značka Dacia, vzhľadom na pôvodne úzke portfólio modelov, nebola ešte pred desiatimi rokmi na našich cestách viditeľná. Úprimne, aj ja som váhal, či bude pre mňa model tejto automobilky správnou voľbou. Obával som sa o karosériu  po niekoľkých rokoch, koľko vydrží podvozok pri častej jazde v teréne, či bude spoľahlivý motor, aké jazdné vlastnosti budú mať modely tejto značky. Situácia sa zmenila s príchodom modelu Duster, ktorý sa na našich cestách postupne začal objavovať čoraz častejšie. Zaujal ma najmä jeho robustný vzhľad, vysoká svetlá výška, zaujímavá cena a napokon zistenie, že srdce Dacie – jej motor - je z dielne automobilky Renault. Po dvoch rokoch jazdenia môžem potvrdiť, že Duster je skvelé vozidlo za prístupnú cenu.


     Ako prvý model som vyskúšal Duster prvej generácie, r.v. 2013, s motorom 1,5 dCi 4x4 81 kW/110 k v poľovníckej zelenej farbe. Aktuálne už dvanásty mesiac testujem novú verziu Dustra, r.v. 2014 s motorom 1,5 dCi 4x4 80 kW/109 k v bielej metalíze.  Táto verzia modelu má vylepšený dizajn exteriéru aj interiéru, nové predné aj zadné svetlá, inovovaný motor a aj jazdné vlastnosti opäť pokročili vpred. Pri porovnaní týchto dvoch modelov, musím vyzdvihnúť pokrok v oblasti spotreby. Moja priemerná spotreba na staršom modeli bola 6,1 l/100 km, čo bola nízka hodnota, vzhľadom na fakt, že som často jazdil aj v náročnejšom teréne. Nový Duster ma neustále prekvapuje ešte nižšou spotrebou pohybujúcou sa na úrovni 5,7 l/100 km. Vonkajšia výbava môjho vozidla zahŕňa disky kolies z ľahkých zliatin, zatmavené zadné okná, chrómované doplnky, ktoré dopĺňajú vzhľad nielen exteriéru, ale aj interiéru, oplastované blatníky aj celú bočnú časť vozidla pre väčšiu ochranu karosérie. Duster má svetlú výšku 21 cm a s jeho vynikajúcimi nájazdovými uhlami (predný 29,3°a zadný 34,9° a prejazdový 23°) a nízkou prevádzkovou hmotnosťou (v tejto verzii približne 1400 kg) je pre jazdu do terénu ako stvorený.



     Naopak na cestách komfort vozidla dopĺňa tempomat s obmedzovačom rýchlosti, zadný parkovací senzor, multimediálny navigačný systém Media Nav s intuitívnym ovládaním spojený s rádiom (CD, MP3, USB, Bluetooth) a 7 palcovým dotykovým displejom, elektrické ovládanie všetkých okien, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, vyhrievané predné sedadlá, klimatizácia, ukazovateľ zmeny prevodového stupňa, Eco mód a mnoho ďalšieho.


     Manuálna prevodovka má 6 rýchlostných prevodových stupňov. V niektorých situáciách, napr. na križovatkách, kde sa potrebujete rýchlo zaradiť pri veľkej premávke, je nevýhodou krátky prvý prevodový stupeň. V prípade potreby sa však dá  obísť zaradením rovno druhého prevodového stupňa. Krátky prvý prevodový stupeň však veľmi oceníte v teréne, kde nahrádza akoby redukciu a viete vďaka nemu prejsť i ťažším terénom pomalou ustálenou rýchlosťou bez toho, aby sa auto rozkolísalo a zachytávalo podvozkom nerevnosti terénu. Rovnako veľmi pomôže pri rozbehu do kopca a zjazde z kopca, kde veľmi inteligentným a cenovo dostupným spôsobom nahrádza asistent pre zjazd z kopca. Na dlhých cestách sa aj vďaka šiestim stupňom auto správa veľmi svižne, komfortne a zároveň vďaka 6. stupňu ekonomicky. Na dialniciach som ocenil pohodlné veľké sedadlá s dostatočne dlhými operadlami aj pre nás vyšších jedincov J. Vzhľadom na moju výšku mám sedadlo posunuté dozadu, napriek tomu však za mnou zostáva dostatok miesta aj pre päťčlennú dospelú posádku. Pohon 4x4 sa zapína elektronicky pomocou otočného ovládača. Na výber sú 3 možnosti: pohon prednej nápravy - vhodný napríklad na diaľnicu, automatický režim, ktorý podľa potreby rozdelí krútiaci moment medzi kolesá prednej a zadnej nápravy podľa aktuálnej priľnavosti pneumatík k vozovke. Tretia možnosť je zapnutie stáleho pohonu 4x4 – režim vhodný na jazdu v teréne. Spomínaná priemerná spotreba 5,7 l/100 km je pri prvej voľbe 4x2, ktorú využívam najčastejšie. Najideálnejšia spotreba je pri jazde do cca 90 km/hod. Na diaľnici pri rýchlosti 130km/hod sa spotreba zvýši len na príjemných 5,9 l/100km. Pri zapnutej „štvorkolke“ a jazde v teréne je spotreba na úrovni 6,1 l/100km. Všetko závisí od náročnosti terénu a schopností vodiča a toto je moja skúsenosť.


     Osobne som z Dacie Duster veľmi príjemne prekvapený, vyhovuje mi jazdnými vlastnosťami, svetlou výškou, nájazdovými uhlami, no a v neposlednom rade sa mi páči jej dizajn. Pre moje účely je to ideálne auto za bezkonkurenčnú cenu. Pri spoločných poľovačkách často cestujem i 300-400km diaľnicami, prídem na miesto a nemusím hľadať niekoho s terénnym autom na presun po revíri. Zapnem si režim 4x4 a nemám problém s jazdou v náročnejšom teréne, v snehu, v blate a nespevnenom teréne. Výhodná spotreba, úložný priestor v prípade väčšieho úlovku (pri verzii 4x4 objem 443 litrov), bezproblémový prejazd po cestách v revíroch. Nepotrebujem auto na offroad jazdu, skôr na bežné rodinné jazdenie a poľovnícke využitie. Moje požiadavky Dacia Duster plní na 100% a je pre mňa tou správnou voľbou.



Dodo Horváth

LovuZdar.sk

počet zobrazení: 4 808
počet hlasov: 13
kategória: iné
 

Aký je dôvod vášho označenia za nevhodný?

fotografie k článku
obr. č. 1 - Dacia Duster – ideálny partner pre poľovníkov? obr. č. 2 - Dacia Duster – ideálny partner pre poľovníkov? obr. č. 3 - Dacia Duster – ideálny partner pre poľovníkov? obr. č. 4 - Dacia Duster – ideálny partner pre poľovníkov? obr. č. 5 - Dacia Duster – ideálny partner pre poľovníkov?