dnes je pondelok,  21. máj 2012,  meniny má Zina,  počet dní do splnu: ,  dnes východ slnka: 05:02,  dnes západ slnka: 20:23

Celoročný odlov diviačej zveri-diviača, lanštiak - diskusia

autor: parhor
pridané: 20.1.2011 20:44

Je  správny celoročný odstrel lanštiakov aj keď vieme, že i lanštiak (samice) možu byť a vačšinou su plné?

počet zobrazení: 9 637
počet hlasov: 2
okruh tém: poľovníctvo
 

komentáre

zobrazené 1-40 z 398 | najnovšie | novšie | staršie | najstaršie
MMasska, 13.3.2012 o 14:15

zalezi kedy bol vrhnuty musite si precitat rodnny list hahahahhahahahah zasa je tu hadka o nicom

franko, 13.3.2012 o 12:28

odkaz

Edu, 16.1.2012 o 0:52

jaroslav103 no tvoje tvrdenie čo je po 20 mesiacoch nerozumiem !!!

jaroslav103, 14.1.2012 o 11:09

Edu podla zakona je diviak aj vo veku 20 mesiacov po 1.4. povazovany za nie za lanstiaka ale dospeleho kanca alebo svinu - 3 rocneho

Edu, 14.1.2012 o 10:56

jaroslav103 neviem ako si dospel k tomu že po 20 mesiacoch začína tretí rok . U vás má asi rok iba 10 mesiacov .

jaroslav103, 14.1.2012 o 8:03

Edu, v treťom roku je aj vtedy keď má 20 mesiacov po 31.3.

lubenko, 11.1.2012 o 20:33

no mam taky dojem z tejto diskusie,že bude treba zaviest u diviačej zvery rodne listy

Edu, 11.1.2012 o 17:08

V treťom roku života je po 31.3 či má vtedy 24 mesiacov alebo 25 mesiacov prípadne 26 mesiacov to sa nerieši v pláne chovu a lovu II. V treťom roku života je jeho vek dajme tomu 24 mesiacov ale i 36 mesiacov stále je v treťom roku života .

Finist, 11.1.2012 o 16:28

V tretom roku je teda jeho vek 2roky....ak teda skutočne platí to čo napísal lanus.

Edu, 11.1.2012 o 16:25

finist vek človeka je určený podľa dátumu narodenia . Vek diviaka sa štatisticky uvádza k 31.3 prasa narodené v marci bolo ročné v prvý deň po narodení a po 12 mesiacoch by bolo rovnako staré čiže ročné . Avšak na druhý deň by malo už 2 roky . Preto sa údáva dospelý diviak v treťom roku života .

Finist, 11.1.2012 o 16:15

Podla Eda 3roky a podla Lanus 2roky. lanus, 7.1.2012 o 21:55 Vek sa udáva v čase minulom (t.j. dovŕšený); "rok života" je v čase budúcom čiže niečo také ako keď sa u ľudí povie,že ťahá na XY r. !

Edu, 11.1.2012 o 16:04

Divaka ktorý má 2 roky a 10 mesiacov posúdim ako trojročného jedinca .

lanus, 11.1.2012 o 16:01

Finist - Vek sa píše ešte do jedného tlačiva a to do "Lístku o pôvode zvery" avšak ani ten nemá súvis s plánovaním ,takže platí môj príspevok zo dňa 8.1.2012 o 9:57 !

Edu, 11.1.2012 o 15:58

finist ani si nemohol vidieť lebo ak sa jednalo o dvojročného jedinca a staršieho ako dva roky musela sa polovačka konať v apríli . Vtedy by mal spomenutý lanštiak 2 roky čiže 24 mesiacov . Hospodár na videu však prezentoval že sa jedná o dvojročnú diviačicu . Čiže zrejme 2 roky aj 10 mesiacov starého jedinca v treťom roku života v tomto treťom roku prežila približne 10 mesiacov. Diviak nemá občiansky a všetko sa určuje podľa chrupu .Chrup bol buď dospelého jedinca v treťom roku života ,alebo diviačice do dvoch rokov čiže lanštiaka !!!

Finist, 11.1.2012 o 15:43

Lanus napr. na chovatelskej prehliadke sa píše vek do tabulky na hodnotenie trofeji podla CIC. Ešte som nevidel pri diviačích kloch uvedený vek vek 2 roky. Vždy 3 a viac. Preto som sa pýtal tu v didkusii ako sa ráta vek diviakov a kolko vlastne má ten "už" dospelí diviak rokov. Podla starého zákona mal aj jeleň I.VT /ihličiak/ vek 2 roky,ale srnec mal len 1 rok. Teraz je to zjednotené a aj srnce aj jelene majú jeden rok aj keď pri júnovom srnčekovi ulovenom 16.mája to ešte nieje celkom pravda :-D

Edu, 11.1.2012 o 15:36

Ja súhlasím s lanusom a to vo všetkom!!! Miešme tu kolko má rokov s tým v koľkom roku života je . Čiže vykaz sa robí 31.3. vtedy sa stava prasa lanštiakom čiže po roku zhruba .Po druhom roku sa stava lanštiak diviakom . Čiže po 31.3 keď mu započal 3 rok života štatisticky !!! Narodiť sa mohol kludne vo februári to sa už neskúma . Do chrutia môže ísť kľudne lanštiak od 18 do 20 mesiacov . Takže ja som písal čo sa týka plánu lovu a chovu II.

Jelsovec, 11.1.2012 o 8:34

Osviežim trošku túto tému - za dospelého sa vo všeobecnosti pokladá jedinec , schopný sa aktívne zúčastniť párenia, tak aby nebol ohrozený jeho fyzický vývoj. Vtedy hovoríme o chovateľskej, pohlavnej a fyzickej dospelosti. Správanie diviakov v čriede nám dá pomôcku, od akého času sa tak deje. Jedinec , ktorý "prežíva" svoje druhé chrutie už je v tom čase braný v rámci čriedy ako plnohodnotný člen. Samozrejme , u lanštiakov je táto situácia doprevádzaná s ich pádom v hierarchí čriedy a v drvivej väčšine prípadov s ich osamostatnením. Lanštiaky následne migrujú niekoľko desiatok km, a začnú žiť samotárskym životom dospelých kancov. Zabraňuje sa tak príbuzenskej plemenidbe....Ak sa na to pozrieme z hľadiska zubného vzorca, pre praktické použitie má význam obdobie rastu M1,M2 a M3.. M1 je vyrastená približne u 10 mesačného diviačaťa, M2 je vyrastená vo veku 12 mesiacov a M3 je vyrastená vo veku 21 - 24 mesiacov, čím sa chrup diviakov stáva trvalým chrupom..... Takže, IMHO, diviak po dovŕšení veku 24 mesiacov je diviak dospelý a takých si treba hovkať až do veku ich trofejovej kulminácie...

lanus, 8.1.2012 o 14:54

Finist - Pre zaujímavosť skús napísať presný názov výkazu resp. tlačiva kde treba napísať vek diviaka ?!?!

sumcar, 8.1.2012 o 13:05

ja by som napisal 2 , podla mna 0-1 rok je prasa, od 1 roka do 2 je lanstiak a od 2 rokov dospely diviak

lubenko, 8.1.2012 o 10:54

myslim si to i ja

Finist, 8.1.2012 o 10:48

To mi je jasné no aj tak by ma zaujímal jeho vek. Edo hned na začiatku na moju otázku /V akom veku sa stáva diviak dospelým? Aké číslo by si napísal do kolonky veku ty Edo?/ napísal 3. To isté som si myslel aj ja a XY ludi s ktorými som sa na túto temu rozpraval.

lubenko, 8.1.2012 o 10:42

myslim si že kanček v tretom roku života by sa mal už na idividualnej polovačke dat rozoznat

lanus, 8.1.2012 o 10:37

Finist - Keď ulovíš 30 mesačného diviaka t.j. majúceho 2,5 r. mal by si dostať "po ušiach" ,lebo dospelé diviaky (kance) by sa mali loviť až keď sú trofejove zrelé !!! a to je min. 5 r. !

lubenko, 8.1.2012 o 10:32

Michal najednoduchšie by bolo značit narodene prasiatka,trebars farbou podla mesiacou,potom si myslim že by nebol problem

Finist, 8.1.2012 o 10:25

Povedzme,že ulovím 30 mesačného a teda už dospelého diviaka. Aký bude teda jeho vek? 2 roky,alebo 3 roky? Je v treťom roku života teda trojročny? A kedy je potom dospely diviak dvojročný?

lubenko, 8.1.2012 o 10:25

no dobre ved už zas nechytaj za slovičko,ale už to nieje 2 ročny,ale v tretom roku života,bože ako sa tu dokažate natahovat mal som napisat v tretom roku a nie od troch rokoch

lanus, 8.1.2012 o 10:20

lubenko - Dospelý diviak nieje od "od 3 rokoch" ako si napísal ,ale od 2 rokov t.j. od začiatku !!! tretieho roku života !

lubenko, 8.1.2012 o 10:12

chlapci klidek,pekne sa to čita to čo piše finist,ale skutočnost je ina na spoločnych sa to tažko niektorym polovnikom da rozoznat,ked nie vetšine a hlavne ked pol.hospodar povie ,pred začiatkom polovačky že sa striela všetko bez obmedzenia a tu si myslim je ten najvetši problem,pri idividualnej polovačke možeš diviaka pekne oboznat a určit vek,to čo napisal finist sa da aplikovat až ked diviak leži i ked so všetkym čo napisal s nim suhlasim,ale i lanus ma pravdu, a i podla mna je dospely diviak od 3 rokoch,ale ku tomu odstrelu ,v lokalitach kde su diviaky premnožene ,by sa lanštiak a prasa malo lovit po cely rok.

lanus, 8.1.2012 o 9:57

Finist - Nemiešaj hrušky s jablkami;výkazy sa nerobia podľa zubov ale podľa dátumu t.j. poľovnícky rok končí 31.3. a začína 1.4. kedy dochádza k "celoplošnému preradeniu" . Posudzovanie veku strelenej zveri sa robí individuálne tu hrá prím stupeň vývinu resp. stupeň opotrebenia chrupu ;(dospelý diviak je po dovŕšení 24 mes. t.j. od začiatku 3.roku života) !

Finist, 8.1.2012 o 3:37

Lanus a kolko má podla teba rokov lanštiak? A kolko má rokov už dospelý diviak? Myslím kolko rokov by si napísal do výkazu keby si bol hospodár ty. Rozpraval som sa na tuto temu s viacerými ludmi,ale jednoznačne to nevedel povedat nik. Prevazne vsak tvrdili 3 roky,no boli aj takí čo tvrdili že 2roky. V knihe Polovnícky náučný slovník od P.Hella a spol sa na strane 406-407 píše pri názorných obrázkoch nasledovné ....Odhad veku diviaka podla hryzákov: po e 19-20 lanštiak asi 19-20 mesačný po f takýto jedinec,ak má hryzáky neopotrebované má asi 22-24 mesiacov,ak má hryzáky opotrebované,je starší ako dva roky. Ďalej je tu odhad veku podla klov: a 2roky, b 3-4 roky c 5 a viac No a nakoniec je tu obrazok odhad veku diviačice podla hákov: po a lanštiačka po b 2roky, po c 3 roky,po d 4-5 rokov po e 6 rokov a viac. Tak! A teraz si vyberte :-D P.Hell a A. Bakoš Polovníctvo 1 strana 140 Štruktúra JKS diviačej zvery má byť približne takáto:dospelé/2ročné a staršie/diviaky 23%,lanštiaky(t.j. jedince v druhom roku života/24%,a diviačatá/t.j. vlani narodené jedince v prvom roku života/30%. K 31.marcu síce už možu byť niektoré diviačice aj oprasené,ale TOHTOROČNE DIVIAČATA SA DO JKS NEZAPOCITAVAJU,LEN VLANAJŠIE. Diviačia zver sa chová v pomere pohlavia 1:1. V jarnom kmeňovom stave má byť približne 23 % dospelých diviakov (dvojročných a starších), 23 % dospelých diviačíc {dvojročných a starších), 24 % lanštiakov a 30 % diviačat vlaňajších. No a odtialto odkaz by nás mohlo zaujímať toto:Diviačia zver sa chová v pomere pohlavia 1:1. V jarnom kmeňovom stave má byť približne 23 % dospelých diviakov (dvojročných a starších), 23 % dospelých diviačíc {dvojročných a starších), 24 % lanštiakov a 30 % diviačat vlaňajších. V letnom kmeňovom stave pred odstrelom pri koeficiente prírastku 1,1-1,4 (z celého kmeňového stavu) k jarnému stavu pribudne ešte 110-140 % tohtoročných diviačat v pomere pohlavia 1:1. Takže ja sa pýtam. Dospelý diviak má 2 roky,alebo 3 roky?

Edu, 7.1.2012 o 22:02

Ak bude mať jednodňové prasiatko uliahnute vo februari 2012 jeden rok nie len jeden deň vo februári o rok bude mať tiež zase jeden rok .O mesiac však bude v druhom roku života :-D Tak majú obe prasiatka jeden rok jedno má však 12 mesiacov a druhé má 1 deň. Obe sú v prvom roku života .

lanus, 7.1.2012 o 21:55

Finist - Vek sa udáva v čase minulom (t.j. dovŕšený); "rok života" je v čase budúcom čiže niečo také ako keď sa u ľudí povie,že ťahá na XY r. !

Finist, 7.1.2012 o 21:48

Ja som vedel,že bude veselo :-D No a keď prejde do kategorie diviak,diviačica bude mať vek 2roky v tretom roku života,alebo 3roky v tretom roku života??

Edu, 7.1.2012 o 21:44

hups opravujem sa :-D samozrejme ako uviedol lanus :-D už som s toho celý dopletený :-D čiže jedinec po 24 mesiacoch života prechádza v tereťom roku života do kategorie diviak ,diviačica k 31 marcu koncu poľovného roka .

lanus, 7.1.2012 o 21:38

Edu - Lanštiak sa stáva diviakom nie po 24 mes.,ale po 12 mes. !

Edu, 7.1.2012 o 21:29

lanštiak sa približne po 24 mesiacoch sa stáva diviakom vtedy má 2 roky čiže je v treťom roku života .

Finist, 7.1.2012 o 21:12

Čiže diviak v treťom roku života je trojročný diviak? Lebo jeleň a srnec v treťom roku života je len dvojročný. Keď do toho zahrnieme ešte vekové triedy tak to bude riadny guláš,pretože jeleň v treťom roku života je I.VT a srnec v treťom roku života je II.VT :-D Mňa ale zaujímajú tie diviaky.

Edu, 7.1.2012 o 21:00

diviak v druhom roku života je lanštiak !!! Čiže prasa marcové v roku 2012 narodené prechádza do kategórie lanštiaka 31 marca 2013 k 31 marcu roku 2014 sa stáva papierovo v pláne chovu a lovu II diviakom . po 24 mesiacoch končí druhý rok života a začína 3 rok života . Veková trieda je samozrejme iná vec. I.VT. nie je vek ale veková trieda.

Finist, 7.1.2012 o 20:49

Ide o to že u srncov a jeleňov je daný kus zvery síce v druhom roku života,ale papierovo sa píše vek 1 rok. Pri diviakoch sa píše lanštiak. Dalej pri srncoch a jeleńoch nasleduje tretí rok života,ale papierovo je to vek 2 roky. Pri diviakoch je ten vek aký? 2,alebo 3 roky?

Edu, 7.1.2012 o 20:36

Ten humorný pán v elegantných vojenských maskáčoch s dvojkou brokovnicou na pleci zjavne nevie o čom hovorí :-D Nie to ešte aby určil vek diviačice :-D Tým som si istý . Prasa prechádza z kategorie prasaťa koncom poľovného roka čiže k 31.marcu po roku života . V druhom roku života je v kategorii lanštiak v treťom roku života sa jedná o diviaka alebo diviačicu . Každopádne by si mal pán hospodár naštudovať poľovnícky poriadok kde by sa dočítal niečo o používaní vojenských maskáčov v poľovníctve .Neverím ,že je schopný vyplniť plán lovu a chovu II.

zobrazené 1-40 z 398 | najnovšie | novšie | staršie | najstaršie